Alex 10 talfel.

 
 
 
1. Hon särpratar.
 
Det absolut vanligaste är "Igen". Istället för att säga just igen så delar hon upp ordet i två.
I-gen. Iiiiiii.... Jän. I Gen.
 
 
2. Hon byter ut bokstäver.
 
Det absolut vanligaste är när hon pratar eller ropar på Rikard.
Rikar't. Riiiiikaar't. Och hon fokuserar verkligen på t:et på slutet.
 
Eller så vill hon titta på tävä. (tv)...
Eller äta klobba.
 
 
3. Hon byter även ut ord.
 
"Kocka" är det absolut vanligaste och det spelar ingen roll hur mycket jag nöter och tjatar om det så är det fortfarande just "kocka" som gäller.
 
Kocka = Tuggummi
 
Hon kunde säga hund och vovve förut.
Men en vacker dag bestämde hon sig för att sluta kunna det så idag heter alla hundar "Mu-e".
 
Och hon tycker om "naa-naa-n" massa.
Nanan = Banan.
 
 
4. Hon är tydligen facinerad av könsord.
 
Festis = Fittis
 
Och Fias gamla pojkvän Roger fick heta "Kuker".
 
 
5. Fimtitlar, not so much.
 
Här hemma tittar vi på "håret", "klänningen", "kuuungen", "hätten", "fisken", "Muen" och en av hennes favoriter "DICKEN".
 
Prova översätt det om ni kan!
 
 
6. Hon har tydligen tappat hörseln.
 
Vilket allt som oftast innebär att man får "Vaa saa duu mamma" till svar. På allt. Alltid.
 
Och det stördaste är när jag svarar att hon visst hörde och hon svarar med, "jaha".
Jaha?? Åh herregud, döda mig långsamt.
 
Ex.
 
Jag: Ska vi klä på oss?
Alex: Va?
Jag: Ska vi klä på oss Alex?
Alex: Vaa saa duu mamma?
Jag: Du hörde!!
Alex: Jaha..
 
 
7. Tvärtom-språket.
 
Otaliga gånger har Alex legat och ropat hysteriskt "tänd lampan, tänd lampan" och jag har stått där som ett ufo och undrat vad hon vill mig, lampan är ju tänd?!
 
Men då skulle jag bara förstå att hon menade att jag skulle släcka den.
 
Eller när jag fångar henne och kramar henne eller busar och kittlar henne och hon ropar, "Släpp in mig mamma".
"släääpp iiiiin miiiig!!!"
Släppa in dig vart då?
 
Jaaahaa, du menar SLÄPP! Bara släpp..
 
 
8. Man behöver inte alltid förstå innebörden av meningen för att nyttja den ofta.
 
SKITOFTA!
 
"Vet du vaaad?"
Vet du vad, vet du vad vet du vad..
 
Och även om hon säger det trehundra gånger om dagen så fattar hon i alla fall inte vad det betyder.
 
Ex.
 
Alex: Mamma, vet du vad?
Jag: Nej, vadå?
Alex: Vet du vad?
Jag: Nej Alex, jag vet inte vad. Vadå?
Alex: Knäpptyst och grejar med annat..
 
5 Min efter:
 
Alex: Veeeet duuu vaaa mamma"
 
-River mitt hår-
 
 
 
9. Annica är det svåraste ordet i hela världen.
 
"Ankera" "Ankena", "Anka", "Ankia" osv..
 
 
10. Hon pratar O-A-V-B-R-U-T-E-T.
 
......
 
All vaken tid.
 
 
 
 
Mitt pratsamma lilla kärleksmonster! <3
 
 

Kommentarer
Postat av: Zandreas V Ä R L D -Mamma till Joline

Helt jävla fucking underbar blogg! hahah :D Tack för en bra morgonläsning sanna :) Pussa söta Alex från mig. Sjukt söt så jag dör!

Svar: Hehe, tackar tack! =) Du har en riktigt gullig tomtenissa du också gumman! =)
sanaass.blogg.se

2012-12-06 @ 10:35:21
URL: http://Zandrea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0